Menopauza je období života ženy, kdy díky vyhasnutí funkce vaječníků končí menstruační krvácení a ztrácí se schopnost otěhotnět. Typicky nastupuje v 49-51 letech. Správně tak označujeme poslední menstruační krvácení, tedy takové krvácení, které je řízeno vaječníky.

Období klimakteria přichází z pravidla 6 – 7 let před poslední menstruací, tedy menopauzou. V důsledku nedostatku hormonu estrogenu dochází u žen k těmto potížím:

  • časné – návaly, pocení, poruchy spánku, podrážděnost, nesoustředěnost a zapomínání, deprese
  • střední – suchost kůže a sliznic, inkontinence, vypadávání vlasů, zubů, zhoršení vidění, suchost v ústech
  • pozdní – osteoporóza, kardiovaskulární onemocnění, Alzheimerova demence

Mýty o menopauze a klimakteriu

  • Žena v přechodu vždycky ztloustne a už nezhubne – u každé ženy je průběh jiný, máme rozdílně fungující metabolismus. Prevencí tloustnutí je správně sestavený jídelníček a zařazení aerobní pohybové aktivity alespoň 3x-5x týdně, v trvání 30 minut.
  •  Žena přestává sexuálně žít – libido není spojené s hladinou estrogenu. 50 % dotazovaných žen, žádný pokles zájmu o sex nezaznamenalo. Za většinou obtíží v sexuální oblasti není nechuť, ale spíše fyzické obtíže typu suchosti a pálení poševní sliznice při styku.
  • Inkontinenci se žádná nevyhne a operace je nezbytná – pokud jste neměla potíže s únikem moči ani po porodu, není důvod k obavám. Prevencí ochablého pánevního dna jsou tzv. Kegelovy cviky, které vám vysvětlí váš gynekolog nebo vyškolená fyzioterapeutka. Stačí cvičit pravidelně několik minut denně, pánevní dno se brzy posílí.
  • Příznaky klimakteria je nutné potlačit hormonální substitucí – přechod je přirozený proces a ne choroba. Léky by neměly být první volbou. Existují přírodní bylinné přípravky, které negativní příznaky zmírňují.

12 rad, jak snížit příznaky menopauzy

  1. Zhodnoťte váš jídelníček a případně doplňte bílkoviny, vápník, vitamín D a vlákninu.
  2. Pravidelně se hýbejte.
  3. Proti nadměrnému pocení funguje šalvěj lékařská.
  4. Přírodní antidepresivum je srdečník lékařský, třezalka tečkovaná, meduňka lékařská levandule lékařská a gotukola (pupečník asijský).
  5. Na nespavost pomůže čaj z meduňky lékařské, levandule lékařské, ploštičníku hroznatého či chmele obecného. Ploštičník navíc pomáhá i při padání vlasů.
  6. Čaje na sníženích všech příznaků menopauzy
  7. Fytoestrogeny doplní andělika čínská, jeřáb ptačí květ, jetel luční nebo lékořice lysá.
  8. Progesteron nahradí drmek nebo jam batátový, který obsahuje přírodní diosginin, ze kterého si tělo umí vytvořit chybějící progesteron.
  9. Pozitivně působí na kardiovaskulární systém andělika čínská. Tato bylinka rovněž posiluje a uklidňuje při zvýšeném bušení srdce. Hloh obecný harmonizuje srdeční arytmii, snižuje krevní tlak a zlepšuje prokrvení mozku. Ploštičník hroznatý také snižuje krevní tlak. Rozchodnice růžová reguluje srdeční rytmus a působí proti srdeční arytmii. Pupalka dvouletá zlepšuje funkci srdce a zlepšuje průchodnost cév. Srdečník obecný ovlivňuje srdce, má sedativní účinky, tlumí zvýšenou tepovou frekvenci a působí na nedostatečné srdeční prokrvení spojené s hypertenzí. Má blahodárné působení na nervovou soustavu a neklid při klimakteriu.
  10. Na libido působí damiana jako ženské afrodiziakum.
  11. Při snižování tělesné hmotnosti pomáhá lékořice, len setý i maliník obecný, který společně s listy ostružiníku a olše působí proti ukládání tuků v těle.
  12. Unikátní komplexní doplněk stravy Menoxin obsahuje jetel luční, sóju luštinatou, len setý, šalvěj lékařskou, ploštičník hroznatý, včelí mateří kašičku a vitamín B5. Jetel luční obsahuje velké množství fytoestrogenů, přispívá k normálnímu stavu kostí, normální činnosti kardiovaskulárního systému. Sója podporuje imunitu, trávení a taktéž je zdrojem fytoestrogenů. Včelí mateří kašička taktéž podporuje přirozenou obranyschopnost organismu.

Klimakterium je nedílnou součástí života každé ženy. Je mnoho způsobů, jak se s ním vypořádat. Pohyb, zdravá strava, bylinné přípravky, doplňky stravy a v neposlední řadě duševní pohoda. To všechno jsou cesty, jak se i v přechodu cítit dobře a vést plnohodnotný život.